18 mai, 2007

17. mai

Hipp hipp! HURRA!
I år feiret jeg min første 17. mai uten familie, borte fra mitt originale hjem. Surrogatfamilien var Kvarteret (især Ingeborg og Harald), og hjembyen var Bergen :) Og konklusjonen er klar: Jeg har ikke hatt en så morsom og innholdsrik 17. mai på lenge!



Halv syv var jeg oppe til strålende sol for å møte opp på Kvarteretfrokost klokken åtte. Der hadde styret ordnet med skikkelig 17. mai frokost: spekeskinke, eggerøre, kokt egg, agurk, tomater, salat, paprika, ost, skinke, saft og masse mer kos. Noen kom opplagte og uthvilte, andre kom slitne etter lite søvn og festing om natten, og noen hadde festet men ikke tatt seg bryet med å legge seg enda. Jeg var opplagt, og etter frokosten sprettet Ingeborg og jeg champagnen med gullflak i og spiste jordbær ved siden av - DET skal jeg gjøre til en tradisjon! <3

Rundt ti fant vi frem fanen og tuslet opp til Naturhistorisk museum for å høre på Arme Riddere og Sirenene (studentkor) før toget begynte. Toget i Bergen er en sammenslåing av borgertog og skoletog, jeg gikk i tog i to timer og har aldri sett så mye moro, ledd så mye, smilt så mye og tatt så mange bilder av et 17. mai tog! Genialt! Og så fantastisk mye folk! Men vondt i bena fikk man, og Hanne og jeg tilbrakte et par timer på Kvarteretkontoret med pølse og øl :)

Deretter bar det videre på iskremjakt med Ingeborg, og etter en halvtime fant vi iskrem og tuslet fornøyde ut mot USF Verftet, hvor Kvarteret arrangerte 17. mai kos med grill, øl til 35,- og roseseremoni. Der var det pølser med brød(bergensere har lompefobi) og noe sånn kjøttaktig også. Deilig å bare sitte i solveggen med gode venner og kose seg og høre på bølgene mot bryggen og lukte på sjøen. Så inn for litt gratis underholdning i form av hinderløype, før roseseremonien avsluttet kvelden for meg. Trodde jeg.

Etter en dag full av opplevelser tuslet jeg hjem og hoppet rett i pysjen. Jeg står på badet og børster håret mitt da brannalarmen går. På 17. mai. Alle må ut. På med badekåpe og ut av døren, og jeg var ikke den eneste med søvn i tankene. Ei ble vekket av alarmen, ei hadde nettopp lagt seg under dyna. Men det var no pain, 'bare' et tv-apparat som hadde begynt å ryke xP Hvilket bekreftet mamma's påstand om at tv'er kan begynne å brenne. Damn it. Kan se langt etter tv på rommet når jeg kommer hjem.

Så, rundt elve sloknet jeg og sov så tungt at det er et under at sengen min ikke kollapset :) 17. mai i Bergen tar på, men jeg sitter igjen med uvurderlige minner <3

Hulen fylte også 38 år på 17. mai, hurra hurra hurra!

(Bilder fra 17. mai)

Gratulerer med 20 år 18. mai, Unn!
Gratulerer med 24 år 19. mai, Lars Ole!
Gratulerer med 21 år 20. mai, Helge!
Gratulerer med 21 år 21. mai, Elisabeth!

Ingen kommentarer: