24 juni, 2007

Jeg er ikke noe, sa Østlendingen

Jeg hadde glemt hvor fint det er å ha skråvinduer når det regner. I Hamar kan jeg ligge i sengen på rommet mitt og høre regnet tromme mot vinduet, det kunne jeg ikke i Bergen <3 I Hamar har jeg også 120cm bred seng, og så god plass at jeg kan ha skoene mine på utstilling :)

Jeg hadde også glemt hvor lettpåvirkelig jeg er når det kommer til kultur, helt til jeg i går merket at janteloven og den generelt negative greien som østlandet er kjent for, har seget litt inn i meg - selvfølgelig helt uten å si ifra. Hvordan merker man det?
- Istedet for å smile til mennesker som går forbi, så kikker du på butikkvinduer eller ser ned i bakken - selv om det er svarte natta og du er på byen.
- Du får plutselig ekstrem angst når noen foreslår paraplyfight fordi du da kommer til å skille deg ut fra mengden.
- Istedet for å faktisk snakke med en ukjent gutt som snakker med deg, kikker du sjenert rundt omkring deg, smiler sjenert, unngår øyekontakt, og svarene dine består av 'm-m', 'åja', 'ok', 'hihi' og så videre. All adferd mot det motsatte kjønn blir 'å stakkars meg jeg er så liten og uskyldig og søt og sjenert at store,sterke tøffe du nok må passe på meg'.
- Du får en følelse av at det er noe galt med deg, du er ikke god nok lenger.
- Det tar lenger tid å kle på seg om morgenen fordi du plutselig er blitt så opptatt av hva folk tenker om deg når de ser deg.
- Bleket hår ser ikke SÅ ille ut lenger.
- Istedet for å bryte en pinlig stillhet ser du nervøst rundt deg og håper noen andre gjør det, eller går.

Sannelig. Hamar kan ha noen skumle effekter, og takket være dem var det møøøkj kjedelig på vors/byen i går, ihvertfall for meg. At jeg enda ikke er 20 og derfor har hele tre utesteder å velge mellom hjelper jo heller ikke, at det ene utestedet spiller trance, det andre er en fotballpub og det tredje er et møtested hvor det er om og gjøre å snakke høyest, hjelper hvertfall ikke.

Men hovedgreien som ødela kvelden er denne janteloven som bare har sneket seg inn. Nå som jeg er klar over den skal jeg sparke den til...et sted hvor den kan sitte for seg selv å bare ha seg selv å rakke ned på, og finne igjen smilet, snakketøyet, de sosiale antennene og troen på meg selv som jeg vet jeg tok med meg hjem fra Bergen, men som jeg tydeligvis og ved et uhell har forlagt et sted :)

Ved inngangen til Hedmarken skulle det stått en varsektrekant hvis innhold sa: 'OBS! Jantelov!'
Hvorfor det er sånn her vet jeg ikke, og den som fant på å innføre den kan komme tilbake og føre den ut igjen, det er tydeligvis ingen andre som klarer det.

I en protest mot dette jantelov og negative saker skal jeg se en film ALENE, spise popcorn og sjokolade ALENE og være HELT ALENE i huset mitt. UTEN å føle meg som en venneløs og ubetydelig stakkar. HAH! *mentalt sparke janteloven i nyrene*

JEG ER NOE! :)


Gratulerer med 20 år 19. juni, Fridtjof! :)
Gratulerer med 20 år 21. juni, Linn Marie! :)
Gratulerer med 24 år 22.juni, Øystein! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

..og på vei inn til Bergen?

'OBS! Kardemommelov!'