14 januar, 2008

Barndomstro

Jeg ble litt mindre naiv hin dagen.

Det var jobbdag og derfor avisdag. Og som vanlig gikk diskusjonene høyt og lavt, og da spesielt om skole. Det har blitt skrevet veldig mye om det i det siste, statsministeren snakket om det, og her i Hamar har vi det siste halvåret slitt med de problemene en åpen strukturløsning på en videregående skole gir. (Mye lyd og problemer med å kunne snakke til klassen blant annet)

Og Arbeiderpartiet og SV har gått skikkelig på rævva og alle er kjempesinte på dem, spesielt de førstnevnte som visstnok startet hele den onde sirkelen med L97. Jeg klarte meg fint gjennom L97, men så er jeg litt nerdete av meg óg. Hvor flink jeg er i forhold til for eksempel Frankrike uroet meg ikke før - men når jeg ser hvor mye vi sliter nå skal jeg ikke nekte for at jeg blir litt urolig for engelskkunnskapene mine selv om jeg gikk ut av videregående med en klingende femmer.

Jeg husker jeg tenkte at jeg var litt forbauset. Over hvor dårlig den norske skole egentlig var. Jeg var forbauset fordi jeg alltid har tenkt dette:

Politikerne VET jo hva som gjør ting bedre.

Jeg tenkte at de måtte jo gjøre det, siden de var politikere - de skulle jo styre og passe på Norge og alle nordmennene og innvandrere og asylsøkere. Da må man jo vite hva som bærer de beste fruktene, ikke bare tro at man gjør det. Menigmann kan tro og synse og mene, men politikerne skulle VITE.

I løpet av like lang tid som det tar å tenke ut en tankerekke vokste jeg mentalt sikkert 5 cm. For nå forstår og vet jeg at:

Politikerne TROR de vet hva som gjør ting bedre.

Og derfor går de på rævva av og til - litt for ofte. Det er jo ikke så rart - de er tross alt bare vanlige mennesker som meg°, det hender bare at de er flinkere til å snakke for seg, mer oppmerksomhetssyke eller bare rett&slett sinte. Også er de samfunnsengasjerte da, forhåpentligvis.

Så nå er jeg veldig glad for at det enda er et par år til valget, for nå ble det enda vanskeligere å velge parti. Nå når jeg vet at alle TROR de har løsningen. Jeg kan jo ikke stole på at noen av dem klarer å gjøre noe riktig, de tror jo bare.


Flash Update:
- Jeg våknet fredag halv syv om morgenen av at jeg blødde neseblod. Fikk stoppet det, sovnet igjen, men når jeg gikk i dusjen begynte det igjen. Mamma sier at det er tegn på at jeg må roe ned, når kroppen finner på slike ting på egenhånd. Jeg tenker at det er 9 dager til jeg reiser, og at jeg skal bruke store deler av flyturen på å SOVE.
- Angående reise, har jeg nå laget reiseblogg. Det er mulig dette blir siste post på Flyvedyktig før avreise, for jeg har allerede skrevet en post på Eventyr - det vil si reisebloggen min. Eventyr - http://eventyr1.wordpress.com - Ymse sin reiseblogg om turen til Sør-Amerika.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I Norge kreves det nå utdannelse for de aller fleste yrker. Bortsett fra politikeryrket. Der holder det å ha droppet ut av ungdomsskolen. ER det rart det går ille med skolen? Når lærerne har 3- eller 5-årig universitetsutdannelse men likevel er underlagt de største bøllene fra ungdomsskolen som plutselig vet hva som er best for dem? FUCK det rene demokratiet. Ole sier: Demokratisk oligarki (=elitestyre) NUH! Obligatorisk LANG, LANG, LANG utdannelse for alle som vil inn i politikken. Og SÅ, når man har LANG utdannelse bak seg kan man begynne valgkamp. Da slipper man en slik meningsutveksling (fra TV2-nyhetene, fritt etter hukommelsen):

Forsvarsministeren: "Norges forsvar skal ikke delta aktivt i krigshandlinger"

Journalist: "Men dere er i Afghanistan..."

Forsvarsministeren: "Ja, men det er bare for å rydde veien for fred."

Forøvrig. Reisenerver, stress, neseblod... Ta vare på deg selv, honey!

J.B. sa...

Jeg må faktisk si meg litt enig med deg der - det virker noe ulogisk at en ikke behøver å kunne noe særlig om stat og mennesker for å bestemme og styre stat og mennesker.

Hvor lang utdannelse? Jeg vil ikke ha 30-åringer som er 'ferske' i politikken, og en bør ikke måtte ta utdannelse for å bli medlem av et parti. Men skal man drive aktiv valgkamp bør utdanning være et krav.

Jeg tar vare på meg selv, jeg sover enda hver natt =) Og jeg spiser =) Yay me!