17 oktober, 2007

Tankeoppvask

" You're keeping in step
In the line
Got your chin held high and you feel just fine
'Cause you do
What you're told
But inside your heart it is black and it's hollow and it's cold
Just how deep do you believe?
Will you bite the hand that feeds?
Will you chew until it bleeds?
Will you get up off your knees?
Are you brave enough to see?
Do you want to change it? "
(NIN - The Hand That Feeds)

Jeg sa opp min stilling som medarbeider på Dolly Dimple's i dag, fordi jeg har fått nok av å ha en arbeidsgiver som ikke gjør det han sier. Han ga meg aldri 3-4 vakter i uka (men i måneden). Han lyver. Plutselig var det et problem at jeg skulle reise vekk om 4 måneder. Jeg gidder ikke være nikkedukke og ta to ekstra timer her og der og komme løpende til unnsetning for han lenger, når det er tydelig at jeg ikke får noe som helst tilbake for det. Jeg klarer meg fint uten slike mennesker, uten slike arbeidsgivere. De som forventer å få, men aldri gi likt tilbake.

" Take this pink ribbon off my eyes
I'm exposed - and it's no big suprise
Don't you think I know exactly where I stand?
This world is forcing me to hold your hand "
(No Doubt - Just a Girl)

Det kommer ikke noe godt ut av å unnskylde seg selv. Man binder seg inn i et slør istedet for å gå til handling og gjøre noe med det. Det kommer heller ikke noe godt ut av å unnskylde andre, når det i bunn og grunn ikke kan unnskyldes. Ærlighet varer lengst, hvordan skal man ellers kunne vite hvordan ens handlinger påvirker de rundt deg ?
Jeg har begynt å be mindre om hjelp, råd og vink. Alle har sine meninger som de mener er best, men er de best for deg ? Det vet bare du, og det er også du som må ta valget og stå til ansvar for det. Våg å tenke selv, og velge selv - selv om folk forteller deg annerledes.

Det største problemet jeg ser når jeg snakker med mennesker som har det kjipt, er skuffa, nervøse, usikre, lei seg, frustrete og så videre, er at de ikke klarer å tenke ut nye løsninger. De er så ene og alene fokusert på at det ikke har gått slik de hadde planlagt, oppslukt av utfordringen som ligger foran dem. Hjelpeløse, uten evne til å se andre måter å nå målet sitt på eller komme seg over nedturen. De har allerede gitt opp.
Ta deg sammen. Pust, gå deg en tur, ro deg ned, og finn ut hva du kan gjøre for å LØSE dette. Neivel, du får det kanskje (høyst sannsynlig) ikke akkurat slik du vil, men du kan fortsatt få det til. Bare du gidder prøve.
Skjerp deg. Jeg er ingen fan av ikke kjenne på vonde følelser, en skal synes synd på seg selv, en skal ha det vondt. Men det kommer til et punkt for selvmedlidenhet bare vil være i veien for deg - og omgivelsene dine.
Hvis du ikke handler, bestemmer deg for å gjøre noe med det, så vil det forbli slik til det er for sent å gjøre noe med det. Du har gått glipp av muligheten, du har ødelagt for deg selv, kanskje for andre også. Muligens har du gått glipp av mye annet også fordi du har brukt tiden din på tenke på hvor synd det er i deg, istedet for å finne en løsning og handle deretter.

For Guds skyld - problemer forsvinner ikke av seg selv! Du må gjøre noe for at det skal ordne seg! Andre kan hjelpe deg, men det vil ikke være til hjelp med mindre du handler selv!

Andre har kommet seg gjennom liknende, til og med større problemer - selvfølgelig vil du klare det også! Handling NUH!

Ingen kommentarer: