20 november, 2007

Mange menneskers mareritt

'Du, vi må fylle på med sånne ssssslllllhhh'
'Hva mener du?'
'Sånne som en putter i munnen også kommer den sssssllllh-lyden'
'Åja, spiralsug heter det'
'Riktig, vi må fylle på med spiralsug'

Det startet som en 8timersjobb. Fra 8 - 12 skulle jeg hjelpe til på tannlegepraksisen til foreldrene til en av mine venninner. Jeg var overlykkelig - timelønnen var herlig og erstattet Dolly med glans. Og jeg fikk kalle meg tannhelsesekretær n_n

Nå har jeg fått heltid der! 9 - 17 mandag til fredag med samme timelønn. Jeg vasker tannlegeinstrumenter, steriliserer rom mellom hver pasient, tar telefoner, smiler og hører på p4, mens jeg lærer masse nye tannlegetekniske ord.

Også får jeg assistere ved operasjoner.

Hittil har jeg sett på dårlige tenner og betent vev bli pirket ut, og jeg var urolig for at jeg skulle stifte nærmere bekjentskap med gulvet med tanke på blod og spytt og tenner og fysj. Men det gikk fantastisk bra, jeg ble bare varm fordi munnbind ikke er så fantastisk gode å puste i. ihihihiii jeg tenkte 'Grey's Anatonmy' med engang jeg fikk fortalt at vi skulle på med munnbind og blå hette og sterilisering og nåler og styr. Jeg fikk lov å stå med et sug og å sprute natriumklorid når tannlegen pusset - og konklusjonen er klar:
Jeg skal ta jævlig godt vare på tennene mine. JESUS. Både med tanke på hvor stygt det er med dårlige tenner, hvor vondt det er med dårlige tenner, og ikke minst med tanke på instrumentene som må brukes for å få bukt med dårlige tenner - og hvor lang tid det tar. Jiiiiish.

En fersk tannhelsesekretær's råd om tenner:
- Puss på alle sider morgen og kveld
- Bruk tanntråd
- Ta fluor
- Drikk melk
- Gi beng i å drikke ting som har mye syre i seg/er sure
- Drikk vann så du får skyldt vekk det verste etter å ha drukket syreholdige saker
- Tygg Extratyggis
.....ikke noe nytt der altså.

Det nye er at nå har jeg tilgang på et glass med amalgamfylte tenner. De kan jo ikke kastes på vanlig vis med denne amalgamen i seg. Derfor står de i et skap og godgjør seg og ser riktig så lekre ut. Så om du sliter litt med selvdisiplinen når det gjelder tannhelsen, så kan jeg sikkert få lov til å ta et par bilder av dette glasset og sende til deg n_n

2 kommentarer:

Heidi sa...

Hihi, gratulerer Janne :D

Ser virkelig fram til at jeg skal operere ut visdomstanna mi i dag....Brrr...

J.B. sa...

Hihi, kjære deg det gikk helt sikkert fint og jeg håpet du husket på å ta lepomade på leppene dine først =)

De bedøvelsesgreiene funker altså, litt creepy å kaste spissene xP Det føles litt narkomant =)