19 april, 2007

Scriptfeil

Denne tanken har selvfølgelig sprunget ut av noe personlig slik alt annet gjør i verden, men jeg tror alle kan relatere seg til den.

Det er en scriptfeil i samfunnet.
Vi har et ideal om at vi skal være ærlige og åpne mot hverandre. Ingen liker løgnere, og alle løgnere forklarer seg med unnskyldning om at det bare var noe de måtte gjøre fordi X X X. Jeg har enda til gode å møte på en som sier 'Ja, jeg løy, fordi jeg hadde lyst'.
MEN, samtidig har vi et ideal som går på at vi skal være usårbare, harde og stolte mennesker. Vi skal klare strabasene, vi skal ta en støyt, vi skal ikke knekke sammen uansett hvor mange steiner vi må løfte. Vi skal klare oss selv, være uavhengige av andre.

Problemet oppstår når strabasene blir for tunge. Ifølge ett ideal skal man være ærlig og si at en faktisk ikke har det bra, at man sliter med dette her. Men ifølge det andre, som jeg vil påstå at råder sterkere, så skal man vise at man er sterk og vifte problemene vekk som om de var dovne fluer. Det oppstår et paradoks, for lyver man ikke når man sier at det går helt greit, når det egentlig ikke går greit? Når man sier 'det er litt vondt, men jeg klarer meg', når det ærlige ville være å si 'det her er skikkelig vondt, jeg trenger støtte'?

Med en gang vi gjør oss sårbare ved å være ærlige, så slutter vi å være ærlige fordi det er så mye mer viktig å vise at vi klarer oss selv. Jeg finner det fullstendig ulogisk fordi vi opp gjennom hele historien har fått bevist at vi ER avhengige av hverandre. Spedbarn dør av å ikke få kroppskontakt med andre mennesker, selv om de får alt annet som de trenger for å overleve. Det må to til for å skape et nytt liv. Hvor kom dette idealet om fullstendig uavhengighet fra? Hvorfor råder det sterkere enn det å være ærlig?

Dette gir flere problemer. For personer som sliter kan lett bli sittende med følelsen av at det bare er dem som har det slik fordi alle andre rapporterer om at det går bra, og er det noe i veien så mestrer de det også. Personene får følelsen av at de har et stort problem, siden de ikke klarer seg alene, mens resten av verden synligvis gjør det. Det skaper misoppfatninger om oss selv, og om andre som ikke er sunne for oss samfunnet i det hele tatt. Det blir et samfunn fullt av mennesker som går rundt og later som de har det bra selv om de har det vondt, alle opplever det iblant - jeg tviler på at det finnes unntak.

Men noen synes å ha løst scriptfeilen, selv om deres løsning ofte skremmer mennesker. Personer med spiseforstyrrelser kjennetegnes ved at de forsaker eller ikke klarer å takle det å spise mat på en naturlig måte, noe de er avhengige av for å overleve. De har åpenbart et problem, men fremstår ofte som sterke likevel. For de SIER det ikke. De tar på seg en maske og sier at ting går bra, men samtidig viser kroppen og levemåten deres, at det de sier ikke er sant. De viser med hele seg at det de sier er løgn - de klarer å holde på begge idealene gjennom å bruke to forskjellige språk.

Nå mener jeg ikke at dette er en løsning, jeg vil bare vise hvor langt enkelte mennesker går for å løse denne scriptfeilen. Jeg skal heller ikke konkludere med at jeg skal bryte denne tendensen, at jeg skal sette ærlighet foran styrke. Det tør jeg ikke og kommer ikke til å gjøre, jeg er for stolt til det.

Jeg bare syns det er rart at vi har så store problemer med å akseptere at "No man is an island", som John Donne skrev.



Ukens newsflash:
Jeg har registrert meg på facebook og har bestemt meg for ikke å spamme emaillisten min med 'Hei! Jeg er på facebook liksom ikkesant!'.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men, hvis jeg skal være ærlig og åpen med alle, blir det ikke mange glade mennesker igjen, iallefall ikke innen min rekkevidde. Mine problemer løses ofte med ukontrollert sinne som går ut over den første som er uforsiktig nok til å pirke i landminen med en pinne. Litt som HULKEN! Mhm.

Men slik samfunnet er i dag, anbefaller jeg alle å dra på Princess, kjøpe seg et teppe, og på Clahs Olson for å kjøpe seg en kost. Happy times!

Jeg overlater det til Ole å rette deg på hva John Donne sa.

J.B. sa...

Det blir heller ikke mange glade mennesker igjen når alle skjuler sine problemer for hverandre xP

Hvorfor en kost?

Og hvilken skrivefeil? ;)

Anonym sa...

Skrivefeil? Fant ikke noen jeg.

No man is an island, entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main.

Ser riktig ut.

Jeg håper du ikke lider av spiseforstyrrelser eller lignende, min gode kvinne. Litt tungsinn er bare sunt tror jeg - hvis en gikk omkring og var tilfreds hele tiden ville en overhodet ikke vært i stand til å innse hvor godt en hadde det.

Når det gjelder å skjule problemer... Det er gjerne en fordel å ha en eller flere fortrolige å dele elendigheten med. Hvis en skal buse ut med alt som plager en til enhver tid vil en sannsynligvis bli skydd som pesten, men det er fint å ha noen en kan snakke med. "To share the load" - Samwise.

Men det er MANGE nevroser ute og går i samfunnet idag. Folk kjøper seg fra sans og samling for eksempel, bruker penger for å bruke penger, man arbeider seg halvt til døde på latterlige prosjekter for å ikke gi seg selv tid til å tenke over ens egen livssituasjon.

Men likevel vil jeg tro at lykke er noe du må finne på egen hånd, og ikke gjennom andre. Det andre har å gi deg er stort sett overfladisk - "jammen jeg er veldig glad i deg" hjelper gjerne en liten stund, men hvis problemene dine har med din livssituasjon å gjøre vil også dette til syvende og sist være et skalkeskjul.

"Sann forfriskning får du først når kilden springer i ditt eget sinn" - Goethe/Bjerke: Faust

Så: Konstant tilfredshet må ikke være målet med tilværelsen - det er sannsynligvis umulig å oppnå, og det ville uansett vært forferdelig kjedelig.

Og: Lykke er noe som oppnås gjennom refleksjon over egen livssituasjon og aktivt arbeid for å forbedre denne. Det er sunt å stille seg spørsmålet "hva driver jeg egentlig med?" nokså ofte, for å unngå en ureflektert tilværelse.

So there. Min humble opinion.

olé

J.B. sa...

Jeg liker kommentarene dine, Ole <3
Og nei, jeg har ikke spiseforstyrrelse og kommer antakeligvis aldri til å få det fordi jeg er altfor glad i mat :)

Og poenget var ikke at jeg syns at samfunnet og alle skal være tilfredse hele tiden, heller ikke at man skulle åpne alle slusene for alle mennesker - bare at jeg skulle ønske det gikk an å være ærlig og sårbar uten føle at man løper en stor risk for å bli såret. Noe sånt. At man ikke så lett tar til løgner og hvite løgner for å fremstå som en sterk person som fikser alt.

Anonym sa...

DET VAR EN SKRIVEFEIL DER, I SAW IT WITH MY OWN EYES! Du har smygkorrigert den, din HEKS! BURN HER AT THE STAKE!

For å feie problemene under teppet. Knis! Kosten altså.

Off topic:
Jeg har en gøy, brun pose her, merket BIOLOGISK MATERIALE, FORSIKTIG. Wohooooo.

Torstein sa...

"Lying is a vital part of your psychological defense-system." - David Lister

...

Om det ikke kom tydelig fram så er jeg enig med Lister.

Anonym sa...

Torstein da. Man skal til bunns i alt man har mulighet til å komme til bunns i, så får man finne en måte å leve med det på. Ellers ender man opp med å ikke forstå seg selv og grunnene til at man gjør det man gjør og føler det man føler - altså er man ute av stand til å reagere som man burde. "Jeg er ikke ensom" gir deg ingen innskytelser til å møte mennesker, men samtidig ødelegger den vesle "jeg er egentlig ensom"-impulsen (som du forsøker å lyve bort) humøret ditt. ("du" er et generelt du, ikke DU, Torstein)

Livsløgner gjør deg til en fremmed i ditt eget følelsesliv.

Anonym sa...

Huhm, forrige kommentar var litt arrogant, omforladels :p. Carried away...

J.B. sa...

Cato: Det er mulig jeg kanskje redigerte litt der ;)

Torstein: Jeg liker ikke den forsvarsmekanismen, jeg syns den gjør relasjoner kalde og ting fremmede. mHm.

Ole: Jeg liker at du svarer istedet for jeg, for min filosofi er særdeles begrenset :) Yay <3

.... Denne posten har fått flest kommentarer av alle jeg har skrevet - moro :)