16 april, 2007

Siste uke på Kvarteret

Kvarteret har drevet og skulle stenge i lang tid for en oppussingsprosess med utbyggelse og styr. Det har vært planlagt siden 1997, men fordi UiB er et ekstremt tregt byråkrati og andre ulike ting som jeg ikke vet om, har prosessen blitt utsatt i det uendelige. Egentlig skulle det stenge ved nyttår. Så 1. april. Og når stengningen ble utsatt enda en gang til 22. april var jeg sikker på at de kom til å drøye det til vårsemesteret var over. Men så feil kan man ta.

Denne uken, uke 16, er siste uken Kvarteret er åpent på drøye et og et halvt år. Vi har ikke noe nytt lokale, men har funnet et cafélokale og har samarbeid med USF Verftet. Det er supertrist, her på fredag gikk det opp for meg at jeg tuller ikke når jeg sier at Kvarteret er mitt 3. hjem (Hamar, hybel, Kvarteret, HF - biblioteket). Nå når det stenger har jeg plutselig ingen café å henge på mellom slagene, og det eneste stedet jeg kan dra på byen blir nå Hulen. Og USF Verftet når de kommer igang med konserter der. Cafélokalet vi har ordnet må pusses opp før det kan tas i bruk. Plutselig blir halvparten av min tilværelse i Bergen borte vekk, uten at noen tilbyr meg et substitutt. Jeg medgir at jeg absolutt ikke liker det og sender et surt blikk i retning UiB som ikke gadd å finne et like stort lokale hvor vi kunne fortsette driften omtrent som før.

Denne siste uken på Kvarteret har vi kalt gravøluken. Med arrangementer hver dag og en avslutningsfest kun for interne på søndag skulle jeg vel egentlig hatt en jevn promille hele uken. Men det går ikke når eksamen nærmer seg, samtidig som kroppen er litt i ulage. Så istedet skal jeg forsøke å lage en leseplan frem til eksamen, sove masse og bli frisk - slik at jeg hvertfall er klar på søndag! Internfestene på Kvarteret er legendariske, de er fantastisk morsomme og jeg synes synd på alle dere som aldri kommer til Bergen og jobber som frivillig på Kvarteret og dermed går glipp av de.

Kvarteret er scheduled for å åpne til semesterstart høsten 2008, men vi får nå se på det. Studentsenteret skulle vært åpent ved nyttår, men er enda ikke ferdig. En ting er sikkert: selv om jeg ikke er i Bergen på det tidspunktet, jeg vet ikke hvor jeg er om et og et halvt år, så skal jeg være der på åpningen ;)

Ingen kommentarer: