29 januar, 2007

Ymse oppdager ny musikk, del 1

Noe av det fine (for det er mye fint) ved å være student er at man får konstant input på den kulturelle siden av livet, da især musikk og film. Når jeg flyttet til Bergen besto min musikksamling av Placebo, Dido, H.I.M., Jhonny Cash, Coldplay, Pink Floyd og Maria Mena - for å nevne hva jeg hørte mest på i august. Jeg var tilfreds med tilværelsen og hadde egentlig begynt å akseptere at jeg ikke fant mer musikk som jeg likte - men der bommet jeg jo skikkelig.

Det tok en måned eller to før jeg havnet i musikksamtaler, og kommentaren som oftest var rettet mot meg var: 'Har du ikke hørt om dem?! Men herregud da, de er jo kjempeflinke, du MÅ høre dem!' Da rødmet jeg litt og fant ingen god unnskyldning for å ikke ha hørt om dem, annet enn at musikkverdenen er og var stor og at jeg enda ikke har grepet om dem. Indie har jeg ingen anelse om hva slags sjanger er, punkrock kan jeg heller ikke definere. Kort sagt er jeg heftig Ubevandret i musikk.

Så jeg bestemte meg for å bruke torrents for hva det var verdt og lytte på alt dette inputet jeg fikk. Like før jul oppdaget jeg Pixies, og jeg blir enda kjærlig mobbet for at det tok meg så lang tid. Så kom et band jeg vil holde litt for meg selv fordi de er så søte at man må gjøre seg fortjent til å høre på dem, noen vet kanskje hvem jeg snakker om hvis jeg sier at jeg irriterer meg grønn over at jeg misset dem på Hulen. For to uker siden havnet Nine Inch Nails på dataen min, de er litt sære men passelige til riktig tidspunkt. Og forrige uke kom turen til Tori Amos <3 I like her, I like her a lot <3 Spesielt Winter. Vi liker henne, hun kommer til å bli fast inventar hver søndag <3

Og så: for å utvide min musikkhorisont videre kjøpte jeg i dag billett til By:Larm i Trondheim!!! Gleder meg fantastisk mye til å høre masse musikk, og til å leke med min søte Siri og pusete Andrea :) Om flere skal så har man værsågod å si ifra slik at vi kan leke :) Og ser man gjennom artistlisten og finner noe som jeg absolutt MÅ få med meg så må man også si ifra - for som man kanskje har skjønt så vet jeg fint lite om musikk :)

Fortsettelse følger garantert om et par måneder, nå skal jeg være flink student og legge meg slik at jeg kan lese i morgen.
Follow my great example (and buy me a cookie)!

4 kommentarer:

Anonym sa...

KVINNE. Jeg leser ord som Placebo.. HIM, osv. AND IT PAINS ME GREATLY.

Og hvem er denne Jhonny Cash? (i Oles fravær)

Du må høre på skikkelig musikk, som Jedi Mind Tricks, Calexico, Matisyahu, Tricky Woo, Wolfmother og G-Litter. In fact, det er på tide med en galfisk - musikkspesial på bloggen, i folkeopplysningens navn!

J.B. sa...

*skrive ned band* Wolfmother og Jedi Mind Tricks har jeg hørt OM da :) Heia meg!

Forøvrig er musikk subjektivt, så jeg hører på nettopp det jeg liker og krever ikke at du skal like det samme *smask*

Du hermer, ditt tøs.

Anonym sa...

I'M BACK!

Tøs er hunkjønn.

---

Gidder ikke anbefale Bob Dylan og Bruce Springsteen, for du er helt sikkert altfor fordomsfull ;-). Ellers kunne jeg for eksempel anbefalt DENNE, som er rolig og fin (aaw):

http://youtube.com/watch?v=ymoyY-B16EU

Eller denne, som bare er evig, evig bra:

http://youtube.com/watch?v=lZWz-9x68uM

Eller egentlig hele albumet "Rolling Thunder Revue" som jeg sikkert kunne brent til deg en dag hvis du bare ikke hadde vært så fordomsfull ;-)

Matisyahu <3

Olé

J.B. sa...

Oleoleole

Vi er i bergen, bergensere bruker ikke hunkjønn, dere sier EN jente anyway, og da kan tusan meg jeg skrive et tøs - tøset osv.

Jeg fikk høre et kvarter på Bob Dylan på Roskilde før vennene mine syns det var kjedelig og ville gå og drikke mere øl =/ Jeg syns han var søt jeg <3

Og jeg bare lekte med den derre 'Only Gay Eskimo' som forøvrig må høres!