19 oktober, 2006

You wish you were here

Første dag som biff-frivillig, jeg jobbet ikke, men har vært på to filmer, som jeg skal dele med dere :) Nyhetsbrevet får dere ikke glede dere over i dag, fordi nettet til redaktøren har tatt kvelden så han får ikke lagt det ut *knis* Litt oppstartsproblemer, men det er det alltid ! Jeg er overveldet over hvor stor denne festivalen er, og enda mer overassket over at så få har hørt om den. OVER 100 filmer, og med sponsorer som Dagbladet, tv2, Bergens Tidende, Toro (ser ikke helt den komboen men) og Sony. For å nevne noen. Når jeg dro hjem var de i full sving med å henge opp sponsorlogoer over hele Magnus Barfotskino *søte navnet*

Men nuvel, filmer. I dag har jeg sett to, og jeg startet dagen med

Kamikaze Girls

Her er hjemmesiden, og her er BIFF's filmomtale :)
Den var fantastisk fargerik og veldig typisk japansk <3 Vi snakker powerpuffanimasjon,rosa scootere, rokokkokjoler, platåsko, skarpe farger, jenteslåssing eller banking og tja - en ekstrem god dose med ting som ikke har NOE med virkeligheten å gjøre. Jeg elsket den, jeg lo høyt - ikke humring - men leing n_n Og den var utrolig søt, og kostymene i seg selv gjør det verdt å se den <3 Go se it! Eller kjøp den! <3 mmmm fine..

Og, så: Shooting Dogs
Rwanda, folkemord, president drept...husker dere? Jeg husker ikke, for det skjedde i 1994 og da var jeg 7 år. Shooting Dogs er en dokumentar om hva som skjedde i 1994 i Rwanda etter at presidenten omkom i en flystyrt. FN valgte å kalle situasjonen 'noe som lignet litt på folkemord' eller noe lignende, men nektet konsekvent å ta ordet 'folkemord' i sin munn. Kanskje ikke så rart, når de var til stede og i teorien kunne ha forandret noe, om ikke alt. Filmen er basert på virkelige hendelser, og har hatt overlevende fra folkemordet med seg i arbeidet med den. Les filmanmeldelse her.
...Jeg kunne grått. Tårer var der.Og jeg vet noen gråt i salen.Jeg satt igjen med den samme følelsen du får av å se 'Schindlers liste'. Tafatthet, som om all viljestyrke er blitt dratt ut av deg. Du føler deg veldig veldig liten, og vil så gjerne gjøre en forskjell men skjønner ikke hvordan det skal gå an. Det livet man selv lever virker med ett utrolig meningsløst. Jepp. Den var veldig bra, men ta det forbeholdet at jeg har veldig lett for å leve meg inn i ting. Slike filmer bør stå på skolepensum, og slike filmer bør få helvete bli satt opp på kino istedet for 'Click' eller lignende!

Det gjelder forøvrig for Kamikaze Girls også, på kino den filmen burde gå. Jeg ser ikke noen grunn som er vanntett nok til at de som bestemmer hva vi skal få se på kino bare lar oss se norske og USAske filmer. Absolutt ingen !

1 kommentar:

Reinsdyr sa...

ooh kamikaze Girls må jeg se. Ikke Shooting Dogs, da begynner jeg bare å grine i full offentlighet = pinlig ;-)

"Parfymen" anbefales, så den igår <3. Og idag erre Bab'Aziz.


Ole.