03 desember, 2006

Julestemning

De fleste jeg snakker med, er ikke i julestemning. De savner julen når de var små, og syns ikke det er no spennende med adventskalender lenger - de må kjøpe den selv, heller ikke med juleting som gløgg og juletvting og julepynt og alt slikt. Jeg forstår dem, men jeg er på god vei inn i julestemningen. Jeg kunne ha sittet slik som de andre, for ting er ikke slik som de pleide å være når det gjelder jul. Man må gjøre alt selv, og det har jeg gjort <3

Når jeg var hjemme fikk jeg med meg adventslysestake hjem - den har jeg vasket og kjøpt inn lilla lys til å putte oppi, og i kveld skal jeg tenne et lys og glede meg til jul litt ekstra mye. Jeg har også handlet inn Nemi sin julekalender, med sjokolade og sitat for hver dag frem til jul.
1. desember: "I tell you, we are here on earth to fart around, and don't let anybody tell you different." - Kurtvonnegut
2. desember: "Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mindboggingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the drug store, but that's just peanuts to space." - Douglas Adams
3. desember: "I'm though, I'm ambitious, and I know exactly what I want. If that makes me a bitch, okay." - Madonna
Søte, herlige sitater :) Selv om det nærmer seg eksamen (9 dager) skal jeg forsøke å poste hver dag, som en liten adventskalender <3

Kjøpte også noe juleaktige blomster. Eller, en rød blomst og noe grantregreier - enkelt men veldig pent <3 Vi liker godt, og jeg tenner lys hele tiden for å spare strøm og fordi det er veldig koselig :)

I tillegg leser jeg "Jonathan Strange & Herr Norell" av Susanna Clarke, en bok om magi :) Tror kanskje det har litt innvirkningen på julestemningen min :) Også fikk jeg litt hjelp av mamma min, gode snille mamma min :) Hun sendte med meg en pakke som jeg ikke fikk lov å åpne før 1. desember. Inni den var det 12 gaver! En for hver dag frem til jeg skal hjem, en pakkekalender, akkurat som det jeg pleier å ha hjemme! totalt uventet, jeg skjønner ikke hvordan hun har fått tid til det midt oppi jobb og unger og alt sammen. Bare det at hun har tatt seg tid til det gjør med varm i kroppen og full av julestemning - det vil si: en lyst til å være god og snill mot alle og klemme alle og vise alle hvor glad jeg er i dem :) That's the christmas feeling for you <3

Til de som ikke er i julestemning vil jeg oppfordre de til å tenke nytt og innse at julen aldri vil bli slik som når man var barn. Man må skape sin egen julestemning, og det ser jeg som utrolig positivt: Man kan velge bort det man ikke liker, og ta inn mer av det man liker! Hurra!

Jeg er glad i enkelte tradisjoner, og siden det er første søndag i advent i dag vil jeg avslutte denn posten med første vers av Inger Hagerup's "Så tenner vi et lys i kveld":
Så tenner vi et lys i kveld
vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv
og oss som er tilstede.
Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.

God førjulstid! <3

2 kommentarer:

Reinsdyr sa...

Hyggelig blogpost :-)

Jeg har: vært i kirken idag, selv om det var en umenneskelig nedtur siden presten var totalt udugelig. MEN jeg har vært hjemom, drukket kaffe & pratet med to særdeles hyggelige mennesker som jeg for ordens skyld kan kalle mamma & pappa, samt fått adventsgave. Mer sjokolade enn jeg noensinne kommer til å greie å spise.

Med hensyn til julestemning har jeg en enkel oppskrift som fungerer hver gang: Mozarts requiem (jada, jeg er nerd) og julebrus. Mmm. Og Edgar Allan Poe. Såh, hva har en dødsmesse og gotisk/postromantisk litteratur med jul å gjøre? Det er mørkt, det er vakkert og jeg har minner som forbinder det med vinteren. Holder lenge.

Du rykket akkurat opp et par hakk på koselige-mennesker-jeg-kjenner-skalaen :-)

Olé

J.B. sa...

Yayy <3 Det varmer enda mer å høre :)

Jeg er et koselig menneske!
*danse fornøyd rundt*